Pondělí, 3 listopadu, 2025

Program eTwinning

Naše škola ZŠ Dolákova se zapojila do programu eTwinning. Jedná se o aktivitu Evropské komise zaměřenou na online spolupráci mezi učiteli, skupinami žáků a školami v rámci krátkých i dlouhodobých projektů.

Již jsme se zapojili do následujících projektů:

  • Problem-Solving, organizovaného základní školou Helinium School z Nizozemska. Výstup je k nahlédnutí zde.
  • Our Multicultural Architecture, organizovaného školou Lycée de Vincendo, Réunion. Výstup je k nahlédnutí zde.
  • Taste of Cultures, organizovaného ZŠ Dolákova. Výstup je k nahlédnutí zde.
  • My Hometown, organizovaného ZŠ Dolákova. Výstup je k nahlédnutí zde.


Národní ocenění za projekty eTwinning

Naše škola se může těšit z dalšího úspěchu v mezinárodním programu eTwinning. Získali jsme hned dvě ocenění National Quality Label za úspěšné projekty, do nichž se zapojili žáci ze 7. A. a 7. B.

Prvním oceněným projektem je Taste of Cultures, kterého se v loňském roce účastnila třída 6. A (současná 7. A) pod vedením pana učitele Daniela Honeše s přispěním paní učitelky Nikoly Balounové. Žáci si vyzkoušeli přípravu tradičních španělských jídel a své zážitky i recepty sdíleli s partnerskou školou ve Španělsku.

Druhým oceněným projektem je My Hometown, na kterém pracovali žáci 6. B (současné 7. B) pod vedením Daniela Honeše a Mariany Králové. Cílem projektu bylo představit pro partnerské školy v Nizozemí a v Turecku významné lokality v České republice.

Obě ocenění jsou důkazem, že naši žáci umí skvěle spolupracovat, tvořit a s nadšením se učit novým věcem i za hranicemi běžných školních lavic.

eTwinning projekt My Hometown

Naše škola se v uplynulých měsících zapojila do mezinárodního eTwinningového projektu s názvem My Hometown, který byl určen pro žáky ze třídy 6. B. Cílem projektu bylo představit města a obce, odkud děti pocházejí, a zároveň zlepšit komunikační dovednosti v angličtině, digitální gramotnost a kulturní povědomí.

Žáci vytvářeli plakáty, na kterých představili vybraná česká města – jeho památky, tradice, zajímavosti a osobní postřehy. Tyto plakáty sdíleli na platformě Padlet se svými vrstevníky z partnerských škol v Evropě. Na základě těchto prezentací pak navrhovali kvízy v nástrojích jako Kahoot či Wordwall, které si ostatní účastníci mohli vyzkoušet a otestovat tak své znalosti o jiných městech.

Součástí projektu bylo také vzájemné komentování prací, psaní v angličtině, a v neposlední řadě i závěrečné hodnocení, kdy žáci pomocí slovního mraku (např. v aplikaci Mentimeter) vyjádřili, co se během projektu naučili a co jim nejvíce utkvělo v paměti.

Zajímavostí je, že v květnu jsme s naší školou navštívili Nizozemsko, a proto jsme si vybrali ke spolupráci právě holandskou školu De Toonladder Zuilenstein v Nieuwegeinu, což dalo celému projektu osobní rozměr. Také se k nám připojila škola Aksaray Bilim ve Sanat Merkezi Merkez z Turecka.

Projekt byl velmi úspěšný a přínosný – nejen z hlediska výuky angličtiny a digitálních dovedností, ale také jako prostor pro mezinárodní spolupráci a sdílení. Děkujeme všem zapojeným žákům i kolegům!

Výstup z projektu si můžete prohlédnout zde.

eTwinning projekt Taste of Cultures

V letošním roce 2024/25 jsme se s našimi žáky zapojili do mezinárodního projektu eTwinning s názvem Taste of Cultures, který spojuje výuku angličtiny, poznávání cizích kultur a praktické dovednosti z oblasti vaření a prezentace. Projektu se účastnili žáci ve věku 11–12 let z České republiky a Španělska. Hlavním cílem bylo přiblížit si navzájem tradiční jídla obou zemí a zábavnou formou rozvíjet jazykové, digitální i mezikulturní kompetence.

Na začátku jsme si s partnerskou školou vyměnili e-maily, ve kterých se žáci představili, sdíleli informace o sobě a psali o svých oblíbených jídlech. Poté jsme se pustili do zkoumání tradičních pokrmů pomocí webu TasteAtlas.org, kde jsme hledali zajímavá jídla, četli si o jejich původu a vyhledávali recepty.

V další fázi jsme se pustili do vaření! Žáci si podle receptů připravili vybrané pokrmy a zdokumentovali celý proces. Na závěr jsme si připravili online kvíz, kde žáci rozpoznávali jídla podle obrázků a přiřazovali k nim správné názvy.

Během projektu si žáci prakticky procvičili anglický jazyk, naučili se slovní zásobu z oblasti vaření, psali recepty a komunikovali s vrstevníky ze zahraničí. Výsledkem byla kolekce fotografií a receptů, které jsme společně sestavili do digitální e-kuchařky, která je dostupná zde.

Do projektu se zapojili žáci 6. A pod vedením Mgr. Daniela Honeše, garanta projektu. Projekt probíhal ve spolupráci s partnerskou školou Colegio Santo Domingo FEFC (Navia, Španělsko). Velké poděkování patří panu učiteli Alejandru Leirasovi, který byl koordinátorem projektu za španělskou stranu.

eTwinning projekt Our Multicultural Architecture

V minulém školním roce 2023/2024 se naše škola ZŠ Dolákova zapojila do dalšího mezinárodního projektu eTwinning s názvem Our Multicultural Architecture. Na projektu jsme spolupracovali společně se školami Lycée de Vincendo z ostrova Réunion (Francie), s polskou školou Liceum Ogólnokształcące nr XV im. Jana Kasprowicza (Polsko) se školou IES Moraima z Loji (Andalusie, Španělsko).

Do projektu se zapojili naši žáci z 9. A a 9. B pod vedením učitelů Mgr. Daniela Honeše a Mgr. Mariany Králové. Zaměřili se především na představení českého kulturního dědictví, přičemž se soustředili na architekturu Prahy. Zahraničním partnerům jsme představili například historii a význam Staroměstského náměstí v Praze, zahraniční partneři představili zase své památky. Společným cílem všech zapojených škol bylo vytvořit e-book, který by prezentovaly kulturní dědictví našich regionů prostřednictvím studia významných architektonických prvků a jejich propojení s vlivy různých kultur. E-book je k nahlédnutí zde.

Účast v projektu byla pro naše žáky obrovským přínosem. Nejenže si rozšířili znalosti o různých kulturách a architektonických stylech, ale také zdokonalili své dovednosti v anglickém jazyce, naučili se spolupracovat v mezinárodním týmu a osvojili si používání moderních digitálních nástrojů.

Děkujeme všem zúčastněným žákům za jejich kreativitu a úsilí.


eTwinning projekt Problem-Solving

Naši žáci pod vedením učitelů anglického jazyka Mgr. Daniela Honeše (koordinátor projektu za naši školu) a Mgr. Boženy Ševčíkové měli možnost zapojit se do mezikulturní spolupráce a rozvíjet své jazykové i komunikační dovednosti.

Cílem projektu bylo zdokonalit písemné komunikační dovednosti žáků prostřednictvím mezinárodní výměny a spolupráce. Na začátku se žáci seznámili se základy psaní neformálních emailů, které později zasílali partnerským žákům z Nizozemska. V dalším kroku se žáci zaměřili na vzájemnou komunikaci, kde si vyměňovali zkušenosti a diskutovali o problémech ze svého školního prostředí, navrhovali možná řešení a následně své nápady dále rozpracovávali a upřesňovali. Takto žáci nejenže zlepšovali své jazykové schopnosti v angličtině, ale také rozvíjeli dovednosti v řešení problémů a obohatili se o pohledy z jiné kultury.

Výstupy z tohoto projektu jsou dostupné na tomto odkazu.

Tento projekt eTwinning byl pro naše žáky cennou zkušeností, která jim ukázala, jak může být anglický jazyk nástrojem pro skutečné propojení lidí z různých koutů světa. Za tento projekt jsme obdrželi národní certifikát Quality Label, který potvrzuje kvalitu a přínos projektu pro rozvoj žáků.